Vid varje skola fick gruppen en kort presentation av ansvarig arkitekt. Både byggnadernas gestaltning presenterades men även processen som ledde fram till det färdiga resultatet. Att byggnaderna såg olika ut hade självklart att göra med tomten, ekonomiska förutsättningar och designprocessen. Vi tyckte det var särskilt intressant att jämföra de olika skolorna utifrån designprocesserna, men konstaterar att det inte verkar finnas EN process eller modell som kan utgöra facit för en lyckad skolbyggnad.
Alla tre projekt vi besökte har otroligt olika förutsättningar; tomtens och stadens förutsättningar, om det finns en verksamhet / brukare att kommunicera med eller inte, om det är ombyggnad eller nybyggnad, vad det är för lokalprogram, organisations- och entreprenadupplägg mm. Varje projekt tycks behöva göra sin egen resa.
Skolor och dess verksamhet är en komplicerad historia där gestaltning, funktion och pedagogisk idé måste gå hand i hand. Allt från uppdelning av volymer, planlösning, materialval, fast och lös inredning och utemiljö måste hänga ihop. Till det kommer brand- och akustikkrav som är särskilt viktiga i skolprojekt. Samt tillgänglighets- (både fysisk och pedagogisk) och hållbarhetskraven såklart. Samarbete och samordning mellan verksamhet, byggherre, arkitekter, konsulter, experter samt entreprenör är A och O för ett lyckat resultat.