Barn behöver utrymme att klättra och leka, och gärna i naturen!
Skolan i Steninge Slottsby vetter mot skog och natur på flera sidor. Här kan både gamla och unga stimuleras och återhämta sig. Vi vet att vistelse utomhus och i natur är viktig för barns lek och lärande. Finns inte naturen inpå knuten, är en stor, grön skolgård viktig. En angelägen fråga, både för det enskilda barnets hälsa och utveckling, och för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling.
Hösten 2019 publicerade Boverket en kartläggning av barns utemiljö i Sverige. Den visade bland annat att dagens skolgårdar minskat. Det är visserligen stora skillnader mellan olika delar av landet, men Stockholms skolgårdar är minst. Vi talar alltså om den yta där många av dagens drygt en miljon grundskolebarn tillbringar majoriteten av sin utomhustid på och som, enligt forskningen, är viktiga för barns fysiska aktivitet.
Vad säger forskningen? Naturupplevelser ger positiv stimuli: förbättrar livskvalitet, och ökar vår terapeutiska förmåga. ”Forskning visar positiva effekter av naturupplevelser, bl.a. att livskvaliteter förbättras när det finns gott om användbara utomhusmiljöer vid skolan. Det uppmuntrar intresse för problemlösning, främjar social interaktion, förbättrar fysisk och kognitiv utveckling och uppmuntrar fantasi och empati. (e.g. Wells & Evans, 2003; White 2006)
Nästa steg
I slutet på april 2019 väntas detaljplanen för Steninge Slottsby och skoltomten vinna laga kraft och arbetet med skolan fortsätta.